آیه ی ابلاغ
پایگاه تحقیقاتی اسلام تکس
اثبات اسلام ، تشیع و پاسخ به شبهات + اسناد تصویری و اینترنتی

نزول آیه ی ابلاغ درباره ی ولایت حضرت علی (ع) در غدیر

بعد از خاتمه يافتن حجة الوداع ، پیامبر (ص) در راه بازگشت به مدينه اين آيه را از جبرئيل (ع) دريافت نمودند:
يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ . مائده / 67
اى پيامبر ! آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ، ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏اى . و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مى‏دارد . آرى ، خدا گروه كافران را هدايت نمى‏كند .
نکته ی اول:
آیه می فرماید : ابلاغ کن ما اُنزل الیک را و ثابت است که رسول خدا (ص) قرآن را یکجا بر مردم عرضه نکرده اند بلکه در طول 23 سال و کم کم بر ایشان وحی می شد و آن حضرت (ص) هم به مردم ابلاغ می کردند ؛ فلذا «ما» در «ما اُنزل الیک من ربک» همه ی وحی نیست آنطور که پیروان مکتب سقیفه ادعا می کنند ، بلکه مقدار بسیار کمی از مجموع وحی است.
و جواب نقضی در رد اینکه «ما» همه ی وحی است ، این روایت در صحیح بخاری است که :
قَالَ عُمَرُ وَاللَّهِ إِنْ کُنَّا فِی الْجَاهِلِیَّةِ مَا نَعُدُّ لِلنِّسَاءِ أَمْرًا حَتَّى أَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِنَّ مَا أَنْزَلَ
عمر گفت: به خدا قسم،ما در زمان جاهلیت،هیچ ارزشی برای زنان قائل نبودیم تا اینکه خداوند درباره زنان نازل کرد،آنچه نازل کرد .
صحیح البخاری - ح 4557
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=146&pid=368288&hid=4557
اگر بخواهیم سخن اهل سقیفه را بپذیریم ، معنای سخن عمر این می شود که همه ی قرآن درباره ی زنان نازل شده است !!!
نکته ی دوم:
آيه ی مورد بحث، آيه 67 سوره مائده است و سوره مائده آخرين سوره ايى است كه بر پيامبر اكرم (ص) نازل گشته است. يعنى اين آيه در سال دهم بعثت، در آخرين سال زندگى آن حضرت، و بعد از 23 سال تبليغ پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم نازل شده است.
 راستى، چه چيزى پس از 23 سال و تا آخرين ماه هاى عمر پيامبر (ص) هنوز بطور رسمى مطرح نشده است و آن همسنگ رسالت است و اگر مطرح نشود ، همه ی تلاش های پیامبر (ص) بر باد می رود ؟؟؟
در کتب اهل سنت از حدود 8 نفر از اصحاب و عده ی کثیری از تابعین نقل شده است که آیه ی ابلاغ بعد از حجة الوداع و در راه بازگشت به مدینه در غدیر خم و در رابطه با اعلام ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام نازل شده است ؛ 
اول: ابوسعید خدری
محمد رشید رضا و سیوطی در تفسير آیه ی ابلاغ می نویسند:
روی ابن ابی حاتم ، و ابن مردویه ، و ابن عساکر ، عن ابی سعید خدری أنها نزلت فی یوم غدیرخم فی علی بن ابی طالب.
تفسیر المنار - ذیل آیه ی شریفه
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=65&surano=5&ayano=67
الدر المنثور - ج ٢ ص ٢٩٨
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2678_الدر-المنثور-جلال-الدين-السيوطي-ج-٢/الصفحة_298#top
از آنجایی که روایت ابوسعید خدری را ابن ابی حاتم ، واحدی و صدیق حسن خان قنوجی در تفاسیرشان که متضمن روایات صحیح است ، ذکر کرده اند فلذا سند روایت ، معتبر است.
تفسیر ابن ابی حاتم - ج 4 ص 1172 ح 6609
http://islamtxt.ir/node/345
اسباب النزول واحدی - ص 202
http://islamtxt.ir/node/346
فتحُ البيان في مقاصد القرآن - ج 4 ص 19
http://islamtxt.ir/node/348
دوم: عبدالله بن مسعود
ابن مردویه روایت کرده است:
عن ابن مسعود قال : كنا نقرأ على عهد رسول الله، صلى الله عليه و سلم ياأيها الرسول بلغ ماأنزل اليك من ربك إن عليا مولی المؤمنين وإن لم تفعل فما بلغت رسالته
الدر المنثور - ج 2 ص 298
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2678_الدر-المنثور-جلال-الدين-السيوطي-ج-٢/الصفحة_0?pageno=298#top
روح المعاني - ج 6، ص 193
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2707_تفسير-الآلوسي-الآلوسي-ج-٦/الصفحة_192#top
فتحُ البيان في مقاصد القرآن - ج 4 ص 19
http://islamtxt.ir/node/348
جلال الدین سیوطی در کتاب الدر المنثور در خیلی از جاها وقتیکه از ابن مردویه نقل میکند میگوید اخرج ابن مردویه بسند ضعیف ! ولی وقتیکه این روایت را از او نقل میکند ، ایرادی نمیگیرد . همچنین آلوسی که درباره ی صحت و سقم روایات اظهار نظر میکند ، بعد از نقل روایت ، هیچ اشکالی وارد نمیکند ! و نیز ذکر این روایت در تفسیر فتح البیان توسط صدیق حسن خان قنوجی که فقط روایات صحیح را در کتابش می آورد ، نشان از صحت سند این روایت نزد اهل سنت دارد همچنین حذف این روایت اخیرا از کتاب ها و نرم افزار های اهل سنت ، مهر تاییدی است بر صحت این روایت .
سوم: ابن عباس
سند اول:
تفسير الثعلبي - ج ٤ ص ٩٢
http://islamtxt.ir/node/347
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 256
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_241#top
سند دوم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 صص 256-258 ح 250
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_241#top
چهارم: براء بن عازب
فخر رازی درباره ي شان نزول آیه ی ابلاغ در حق امام علی (ع) می نویسد:
و هو قول ابن عباس ، والبراء بن عازب ، و محمد بن علی
تفسیر فخر رازی - ذیل آیه ی شریفه در العاشر
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=132&ID=2171
حاج عبدالوهاب بخاری متوفای 932 هـ درباره ی روایت براء بن عازب می نویسد:
رواه أبو نعيم. وذكره أيضا الثعالبي في كتابه
أخبار الأخیار - ص 206
پنجم: ابوهریره
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 249 ح 244
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_234#top
ششم: عبد الله بن أبي أوفى
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 252 ح 247
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_237#top
هفتم: حذیفة بن یمان
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 2 ص 391 ح 1041
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2551_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-٢/الصفحة_381#top
هشتم: جابر بن عبدالله انصاری
شواهد التنزیل حاکم حسکانی - ج 1 ص 256
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2550_شواهد-التنزيل-الحاكم-الحسكاني-ج-١/الصفحة_241#top
*** مجموع این طرق سبب تقویت یکدیگر و در نهایت موجب حجیت حدیث می شود و این مطلبی است که تعدادی از علمای بزرگ مکتب سقیفه از جمله ابن تیمیه و نووی به آن تصریح کرده اند ؛
تعدد الطرق وكثرتها يقوى بعضها بعضا حتى قد يحصل العلم بها ولو كان الناقلون فجارا فساقا
زيادي و تعدد طرق نقل حديث برخي برخي ديگر را تقويت مي كند كه خود زمينه علم به آن را فراهم مي كند ؛ اگر چه راويان آن فاسق و فاجر باشند.
كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية - ج 18 ، ص 26
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=1161&start=&idfrom=1773&idto=1776&bookid=22&Hashiya=4
وقال النووي في (شرح المهذب): إن الحديث إذا روي من طرق ومفرداتها ضعاف يحتج به، على أنا نقول: قد شهد لمذهبنا عدة أحاديث من الصحابة بطرق مختلفة كثيرة يقوي بعضها بعضا، وإن كان كل واحد ضعيفا.
نووى در شرح مهذب گفته است: اگر روايتى با سند‌هاى گوناگون نقل شود؛ ولى برخى از راويان آن ضعيف باشند، بازهم به آن احتجاج مى‌شود، افزون بر اين كه ما مى‌گوييم: تعدادى حديث از صحابه و از راه‌هاى گوناگونى نقل شده است كه برخى از آن برخى ديگر را تقويت مى‌كنند؛ اگرچه هريك از آن احاديث ضعيف باشند.
عمدة القاري شرح صحيح البخاري - ج 3، ص 307
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/1808_عمدة-القاري-العيني-ج-٣/الصفحة_307#top
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین